Tuesday 7 April 2015

Látkové knoflíky

Malý návod na výrobu vlněných (nebo jiných látkových) knoflíků. Stále se mi neosvědčoval postup prezentovaný v publikacích, látka se třepí a knoflík nejde pěkně usadit a přišít. Fígl je v tom, že je potřeba konce látky schovat dovnitř a obtáčet nití na konci jen nitě, kterými je knoflík přišitý. Lépe snad obrázkový "návod" viz níže. Dalším vylepšením je třešňová pecka, kterou vkládám do knoflíku, aby se lépe prostrčil dírkou a nemačkal se.
1. kolečka z látky - velikost je třeba vyzkoušet, je to různé podle tuhosti a gramáže látky
2. kolečko se prošije předním stehem po celém obvodě stehy cca 3 mm dlouhými, vloží se pecka...
3. ... a utáhne se
4. hlavní finta, popisovaná v textu - vzniklé varhánky se prošiji, vždy dva protilehlé k sobě...
5. ...a opět se utáhne. Tak vznikne pěkný kulatý knofllík
6. svazek knoflíků - nitě se nestříhají, ale nechají na přišití
7. a hotové zapínaní

3 comments:

  1. Mohu-li k otázce látkových knoflíků drobné podotknutí... ? Sice z mladší doby (17st.) , ale domnívám se, že níže popsaný princip je přenositelný.

    Trošku jsem se trápil před několika lety výrobou těchto knoflíků, a celkem mne mrzela relativní pracnost postupu (když dobová cena uváděná za kopu těchto knoflíků je směšná), a zároveň i poměrně velká ztrátovost materiálu. S notnou dávkou štěstí jsem se dostal k fotografii dochovalého rozbaleného knoflíku, a na něm použitý princip je funkční a logický, a doplňuje všechny neznámé.

    Vtip je v tom, že se nepoužívá kolečko, jak bývá v novodobých návodech často zmiňováno (nevýhoda - materiálová ztráta v prostřihu rohů, časová v obstřihování kolečka), ale mnohem praktičtější čtvereček. Obstehování nití do kruhu zůstává stejné, ovšem neodstřižené rohy se nastrkají dovnitř, a tvoří výplň kuličky. A pak i na samotné uzavření knoflíku stačí méně stehů (v případě dobrého seskládání 2 až 4, typicky tak 6). Popis metody včetně obrázků např. zde http://mortaigne.com/upload/clanky/52_Odev_vojaka_1645/brozurka%20-%20kabatec.pdf , str.22-24

    Dělal jsem tak 156 knoflíků na kazak, a dostal jsem se k průměrnému času 5 knoflíků na 15ti minutovou cestu autobusem ;)

    ReplyDelete
  2. Děkuji za připomínku, ze čtverečku jsem přesně tímto nabízeným způsobem dělala lněné knoflíky a funguje to dobře. S vlnou se mi to nějak neosvědčilo, záleží hlavně na druhu látky. Tuhé, hodně plstěné sukno (jako tohle zelené) udělá potom na to stahovaném okraji takové množství materiálu, že nejde prakticky stáhnout vůbec, natož kdyby v tom bylo ještě díky zahrnutí konců v dvojité vrstvě. Ale věřím, že s nějakou poddajnější vlnou to fungovat bude. Děkuji za postřeh :)

    ReplyDelete
  3. Valnou většinu knoflíků jsem dělal z vlněného sukna (asi tak 90% z celkových odhaduji tak 350 Ks co mám za sebou). Je fakt že je potřeba pevnou nit na stáhnutí a hlavně asi ten grif v naohýbání rožků dovnitř a stlačení toho knoflíku prsty.před stažením... Nejmenší moje knoflíky touto metodou byly tak 5mm v průměru (len a vlněný serž), největší asi 15-20mm, nejčastěji okolo 1cm.
    Příležitostně mohu ukázat, jestli jsem to od loňska nezapomněl :D

    ReplyDelete